28.12
Psychologia
Wydawnictwo Naukowe UAM
Doktorat Konteksty akademickie i społeczno-kulturowe
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Naukowe UAM
Oprawa: Miękka
Opis
W książce przedstawiono - umieszczając w wielu kontekstach -
zagadnienia dotyczące doktoratów i studiów doktoranckich.
Scharakteryzowano w niej ich społeczne znaczenie, biorąc pod uwagę
społeczną wartość oraz wyjaśniono utrzymującą się popularność.
Publikacja ma uporządkowaną strukturę, składającą się z siedmiu
rozdziałów. W pierwszym i drugim rozdziale dokonano rekonstrukcji
pojęcia doktoratu, rozpoczynając od jego historii, a następnie
przechodząc do możliwych sposobów rozumienia i postrzegania; wzięto
pod uwagę typy, rodzaje doktoratu i różne jego ujęcia. Trzeci
rozdział został poświęcony rytuałom związanym z przyznawaniem
doktoratów. Skupiono się w nim na immatrykulacji rozumianej jako
rytuał akademicki oraz społecznym znaczeniu rytuałów i symboli
akademickich, jak również charakterze i przebiegu obrony pracy
doktorskiej. W kolejnym, czwartym rozdziale opisano rolę doktoratu,
stanowiącego niejednokrotnie świadomy i przemyślany punkt zwrotny w
karierze zarówno akademickiej, jak i pozaakademickiej i/lub w wymiarze
stricte prywatnym. W rozdziale piątym dokonano syntetycznej analizy
przeobrażeń współczesnego uniwersytetu. Poruszono w nim kwestię
komercjalizacji procesu nabywania wiedzy, którą obserwujemy
współcześnie. Ponadto zaprezentowano aktualne ujęcia badań oraz
kariery naukowej, jak również odniesiono się do zagadnienia inflacji
dyplomu (m.in. w kontekście teorii kredencjałów). W książce tej - w
rozdziale szóstym - zarysowano także wybrane konteksty dostępu do
doktoratu. Dokonano w niej analizy uczestnictwa kobiet w studiach
doktoranckich, jak również określono możliwości realizowania
ambicji naukowych przez obcokrajowców. W ostatnim rozdziale
zaprezentowano psychospołeczne aspekty pisania doktoratu,
rozpoczynając od sposobów selekcjonowania kandydatów na studia
doktoranckie. Odniesiono się w nim do różnorodnych kwestii,
począwszy od wyboru tematu pracy doktorskiej, przez seminaria
doktorskie, zagadnienie tutoringu i mentoringu w ramach studiów
doktoranckich, miejsce i znaczenie osoby promotora w procesie tworzenia
dysertacji oraz prowadzenia badań naukowych (również w kontekście
zjawiska wskaźnikowania i wszechobecnej walki o punkty), a skończywszy
na problemach i sytuacjach trudnych występujących w trakcie tworzenia
dysertacji, m.in. izolacji w przestrzeni akademickiej.
zagadnienia dotyczące doktoratów i studiów doktoranckich.
Scharakteryzowano w niej ich społeczne znaczenie, biorąc pod uwagę
społeczną wartość oraz wyjaśniono utrzymującą się popularność.
Publikacja ma uporządkowaną strukturę, składającą się z siedmiu
rozdziałów. W pierwszym i drugim rozdziale dokonano rekonstrukcji
pojęcia doktoratu, rozpoczynając od jego historii, a następnie
przechodząc do możliwych sposobów rozumienia i postrzegania; wzięto
pod uwagę typy, rodzaje doktoratu i różne jego ujęcia. Trzeci
rozdział został poświęcony rytuałom związanym z przyznawaniem
doktoratów. Skupiono się w nim na immatrykulacji rozumianej jako
rytuał akademicki oraz społecznym znaczeniu rytuałów i symboli
akademickich, jak również charakterze i przebiegu obrony pracy
doktorskiej. W kolejnym, czwartym rozdziale opisano rolę doktoratu,
stanowiącego niejednokrotnie świadomy i przemyślany punkt zwrotny w
karierze zarówno akademickiej, jak i pozaakademickiej i/lub w wymiarze
stricte prywatnym. W rozdziale piątym dokonano syntetycznej analizy
przeobrażeń współczesnego uniwersytetu. Poruszono w nim kwestię
komercjalizacji procesu nabywania wiedzy, którą obserwujemy
współcześnie. Ponadto zaprezentowano aktualne ujęcia badań oraz
kariery naukowej, jak również odniesiono się do zagadnienia inflacji
dyplomu (m.in. w kontekście teorii kredencjałów). W książce tej - w
rozdziale szóstym - zarysowano także wybrane konteksty dostępu do
doktoratu. Dokonano w niej analizy uczestnictwa kobiet w studiach
doktoranckich, jak również określono możliwości realizowania
ambicji naukowych przez obcokrajowców. W ostatnim rozdziale
zaprezentowano psychospołeczne aspekty pisania doktoratu,
rozpoczynając od sposobów selekcjonowania kandydatów na studia
doktoranckie. Odniesiono się w nim do różnorodnych kwestii,
począwszy od wyboru tematu pracy doktorskiej, przez seminaria
doktorskie, zagadnienie tutoringu i mentoringu w ramach studiów
doktoranckich, miejsce i znaczenie osoby promotora w procesie tworzenia
dysertacji oraz prowadzenia badań naukowych (również w kontekście
zjawiska wskaźnikowania i wszechobecnej walki o punkty), a skończywszy
na problemach i sytuacjach trudnych występujących w trakcie tworzenia
dysertacji, m.in. izolacji w przestrzeni akademickiej.
Szczegóły
Tytuł
Doktorat Konteksty akademickie i społeczno-kulturowe
Autor
Wydawnictwo
Wydanie
1
Rok wydania
2021
Oprawa
Miękka
Ilość stron
182
Format
17.0 x 24.0 cm
Języki
polski
ISBN
978-83-232-4010-5
Język oryginału
polski
Rodzaj
Książka
Stan
Nowy
EAN
9788323240105
Kraj produkcji
PL
Producent
Wydawnictwo Naukowe UAM
Dodałeś produkt do koszyka

Doktorat Konteksty akademickie i społeczno-kulturowe
28,12 zł
Recenzje