38.83
Socjologia
Antyk Marek Derewiecki
Filozofia form symbolicznych. Część 2
38,83 zł
Cena rekomendowana: 58,91 zł
Cena okładkowa/rekomendowana przez wydawcę/producenta.
Wysyłka: poniedziałek 18.11.2024
Zapłać za 30 dni
Opis
Ciekawią Cię postacie niezwykłych humanistów i ich sposoby myślenia? Słyszałeś o interpretacji "myślenia mitycznego"? Dziedzina filozofii nie jest Ci obca? Koniecznie zajrzyj do znakomitej publikacji "Filozofia form symbolicznych. Część 2" autorstwa Ernsta Cassirera!
Książka "Filozofia form symbolicznych. Część 2" stanowi Cassirerowską interpretację tzw. myślenia mitycznego. Jest to druga część publikacji o tym samym tytule. Cassirer nie skupia się na badaniu treści wyobraźni mitycznej bądź jej konkretnych przejawów, ale na znaczącej formie myśli jako sposobie naprowadzenia konceptualizacji rzeczywistości.
Podczas badań nad wyobraźnią mityczną filozof opiera się na ustaleniach z dziedziny etnografii, etnologii, językoznawstwa, filologii klasycznej, religioznawstwa czy mitoznawstwa porównawczego. Mimo że nawet w naszych czasach liczne grono osób upatruje w micie przejawów braku rozumu, czyli wcielenia pewnej formy nieracjonalności, czy też tzw. przed-rozumu (traktowanie mitu jako iluzji), Ernst Cassirer uważa, że mit posiada autonomiczną zdolność formotwórczą.
Mit nie jest produktem umysłu infantylnego, potrafi odróżnić sferę przedmiotową od sfery myśli oraz afektów. Ponadto nie można sprowadzać myślenia mitycznego to kręgu prymitywnych ludów. Według Cassirera mit ma konkretny "kierunek obiektywizacji".
Ze wstępu tłumaczy:
Cassirerowska interpretacja „myślenia mitycznego” nie koncentruje się na badaniu treści wyobraźni mitycznej czy jej konkretnych przejawów (tutaj opiera się na ustaleniach etnologii, etnografii, językoznawstwa, filologii klasycznej, mitoznawstwa porównawczego czy też religioznawstwa), lecz na formie myśli jako sposobie ukierunkowania konceptualizacji rzeczywistości. Wbrew obiegowym poglądom pokutującym częściowo do dzisiaj, upatrującym w micie przejaw nierozumu (wcielenia nieracjonalności) czy też raczej przed-rozumu (traktowanie go jako iluzji, produktu umysłu infantylnego, nieodróżniającego sfery przedmiotowej od sfery myśli i afektów) i tym samym delegującym mit i myślenie mityczne do kręgu prymitywnych wyobrażeń i przesądów, Cassirer jest zdania, że mit posiada autonomiczną zdolność formotwórczą, "kierunek obiektywizacji".
O autorze:
Ernst Cassirer (1874-1945) był cenionym filozofem niemieckiego pochodzenia, w 1939 roku przyjął obywatelstwo szwedzkie. Był również przedstawicielem neokantowskiej szkoły marburskiej. Cassirer pozostawił światu wiele swoich filozoficznych myśli. Znany jest z takich książek jak: "Filozofia form symbolicznych cz. 1", "Filozofia oświecenia", "Esej o człowieku", "Substancja i funkcja".
Książka "Filozofia form symbolicznych. Część 2" stanowi Cassirerowską interpretację tzw. myślenia mitycznego. Jest to druga część publikacji o tym samym tytule. Cassirer nie skupia się na badaniu treści wyobraźni mitycznej bądź jej konkretnych przejawów, ale na znaczącej formie myśli jako sposobie naprowadzenia konceptualizacji rzeczywistości.
Podczas badań nad wyobraźnią mityczną filozof opiera się na ustaleniach z dziedziny etnografii, etnologii, językoznawstwa, filologii klasycznej, religioznawstwa czy mitoznawstwa porównawczego. Mimo że nawet w naszych czasach liczne grono osób upatruje w micie przejawów braku rozumu, czyli wcielenia pewnej formy nieracjonalności, czy też tzw. przed-rozumu (traktowanie mitu jako iluzji), Ernst Cassirer uważa, że mit posiada autonomiczną zdolność formotwórczą.
Mit nie jest produktem umysłu infantylnego, potrafi odróżnić sferę przedmiotową od sfery myśli oraz afektów. Ponadto nie można sprowadzać myślenia mitycznego to kręgu prymitywnych ludów. Według Cassirera mit ma konkretny "kierunek obiektywizacji".
Ze wstępu tłumaczy:
Cassirerowska interpretacja „myślenia mitycznego” nie koncentruje się na badaniu treści wyobraźni mitycznej czy jej konkretnych przejawów (tutaj opiera się na ustaleniach etnologii, etnografii, językoznawstwa, filologii klasycznej, mitoznawstwa porównawczego czy też religioznawstwa), lecz na formie myśli jako sposobie ukierunkowania konceptualizacji rzeczywistości. Wbrew obiegowym poglądom pokutującym częściowo do dzisiaj, upatrującym w micie przejaw nierozumu (wcielenia nieracjonalności) czy też raczej przed-rozumu (traktowanie go jako iluzji, produktu umysłu infantylnego, nieodróżniającego sfery przedmiotowej od sfery myśli i afektów) i tym samym delegującym mit i myślenie mityczne do kręgu prymitywnych wyobrażeń i przesądów, Cassirer jest zdania, że mit posiada autonomiczną zdolność formotwórczą, "kierunek obiektywizacji".
O autorze:
Ernst Cassirer (1874-1945) był cenionym filozofem niemieckiego pochodzenia, w 1939 roku przyjął obywatelstwo szwedzkie. Był również przedstawicielem neokantowskiej szkoły marburskiej. Cassirer pozostawił światu wiele swoich filozoficznych myśli. Znany jest z takich książek jak: "Filozofia form symbolicznych cz. 1", "Filozofia oświecenia", "Esej o człowieku", "Substancja i funkcja".
Szczegóły
Tytuł
Filozofia form symbolicznych. Część 2
Autor
Wydawnictwo
Seria
Temat
Rok wydania
2020
Oprawa
twarda
Ilość stron
336
Języki
polski
Język oryginału
niemiecki
Tłumacze
Andrzej Karalus
Tłumacze
Przemysław Parszutowicz
Rodzaj
Książka
Stan
Nowy
EAN
9788365031617
Data premiery
2020-12-23
Dodałeś produkt do koszyka
Filozofia form symbolicznych. Część 2
38,83 zł
Recenzje