73.07
Książki
Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk
Jak człowiek konstruował świat i siebie samego. Archeologia w procesie humanizacji świata
Oprawa: miękka
73,07 zł
Wysyłka: 2 - 3 dni robocze
+ czas dostawy
+ czas dostawy
Opis
Spis treści:
Wstęp
PYTANIA O TOŻSAMOŚĆ ARCHEOLOGII
Archeologia przedmiotów, czy archeologia idei?
Archeologia jako najstarsza historia, czy antropologia pradziejów?
Archeologia – historia – antropologia: wspólnota interpretacyjna
Arché jako podłoże kulturowe poprzedzające i warunkujące historię
Ukierunkowanie badań archeologii pod kątem tożsamości i inności
JĘZYKOWA NATURA PRZESZŁOŚCI
Źródła archeologiczne: artefakty, czy językowe o nich wypowiedzi?
Estetyzacja archeologii a myślenie obrazowe
PARADYGMAT PRODUKCYJNY W ARCHEOLOGII I JEGO KONSEKWENCJE EKSPANSJONISTYCZNE
Przeszłość jako przedstawienie
Projekt technologizacji świata w archeologicznej koncepcji dziejów
Heideggerowska koncepcja instrumentalizacji świata i jej związek z ideą postępu
„Paradygmat produkcyjny” a działanie komunikacyjne
WYTWARZANIE W SPOŁECZEŃSTWACH ARCHAICZNYCH JAKO DZIAŁANIE KOMUNIKACYJNE
Człowiek i świat – razem. Współdziałanie człowieka i natury
Świadomość siebie
Odróżnianie. Ku „mimetycznej rywalizacji”
Antropomorfizacja natury i równoczesna z nią reifikacja kultury jako oswajanie świata
Oswajanie świata, jego ujarzmianie i panowanie nad nim
LĘK PRZED ŚWIATEM
Eskapizm dziejowy jako wyraz pesymizmu i poczucia niepewności
Heideggera próba powrotu do „rajskiego ogrodu” presokratyków
DĄŻENIE DO OGÓLNOLUDZKIEJ HARMONII
Heraklita koncepcja współistnienia przeciwieństw jako źródło hybrydyzacji
Hybris i eunomia – dwujednia wyobrażeń
Hybrydyzacja jako twórczy aspekt lokalności
Uniwersalizacja lokalności jako efekt odwracania porządku
Estetyzacja porządku społecznego, czyli próba humanizacji przemocy
Przekształcanie orientacji badawczych w archeologii jako wyraz procesu humanizacji świata
ZAKOŃCZENIE
SUMMARY
BIBLIOGRAFIA
Wstęp
PYTANIA O TOŻSAMOŚĆ ARCHEOLOGII
Archeologia przedmiotów, czy archeologia idei?
Archeologia jako najstarsza historia, czy antropologia pradziejów?
Archeologia – historia – antropologia: wspólnota interpretacyjna
Arché jako podłoże kulturowe poprzedzające i warunkujące historię
Ukierunkowanie badań archeologii pod kątem tożsamości i inności
JĘZYKOWA NATURA PRZESZŁOŚCI
Źródła archeologiczne: artefakty, czy językowe o nich wypowiedzi?
Estetyzacja archeologii a myślenie obrazowe
PARADYGMAT PRODUKCYJNY W ARCHEOLOGII I JEGO KONSEKWENCJE EKSPANSJONISTYCZNE
Przeszłość jako przedstawienie
Projekt technologizacji świata w archeologicznej koncepcji dziejów
Heideggerowska koncepcja instrumentalizacji świata i jej związek z ideą postępu
„Paradygmat produkcyjny” a działanie komunikacyjne
WYTWARZANIE W SPOŁECZEŃSTWACH ARCHAICZNYCH JAKO DZIAŁANIE KOMUNIKACYJNE
Człowiek i świat – razem. Współdziałanie człowieka i natury
Świadomość siebie
Odróżnianie. Ku „mimetycznej rywalizacji”
Antropomorfizacja natury i równoczesna z nią reifikacja kultury jako oswajanie świata
Oswajanie świata, jego ujarzmianie i panowanie nad nim
LĘK PRZED ŚWIATEM
Eskapizm dziejowy jako wyraz pesymizmu i poczucia niepewności
Heideggera próba powrotu do „rajskiego ogrodu” presokratyków
DĄŻENIE DO OGÓLNOLUDZKIEJ HARMONII
Heraklita koncepcja współistnienia przeciwieństw jako źródło hybrydyzacji
Hybris i eunomia – dwujednia wyobrażeń
Hybrydyzacja jako twórczy aspekt lokalności
Uniwersalizacja lokalności jako efekt odwracania porządku
Estetyzacja porządku społecznego, czyli próba humanizacji przemocy
Przekształcanie orientacji badawczych w archeologii jako wyraz procesu humanizacji świata
ZAKOŃCZENIE
SUMMARY
BIBLIOGRAFIA
Szczegóły
Tytuł
Jak człowiek konstruował świat i siebie samego. Archeologia w procesie humanizacji świata
Autor
Rok wydania
2025
Oprawa
miękka
Ilość stron
358
Format
165 x 235 x 35 mm
ISBN
978-83-66463-57-8
Rodzaj
Książka
EAN
9788366463578
Dodałeś produkt do koszyka

Jak człowiek konstruował świat i siebie samego. Archeologia w procesie humanizacji świata
73,07 zł
Recenzje