129.64
Prawo finansowe
Infor
Klasyfikacja Budżetowa 2022
Wydawnictwo:
Infor
Oprawa: Kartonowa Foliowana
Opis
W związku z licznymi zmianami przepisów oraz wprowadzanymi reformami klasyfikacja budżetowa jest ciągle nowelizowana. Niektóre podziałki przestają obowiązywać, pojawiają się nowe, a przy niektórych zmieniają się objaśnienia. Jednostki sektora finansów publicznych powinny na bieżąco uwzględniać te zmiany w planowaniu, rachunkowości i sprawozdawczości.
Od 1 stycznia 2022 r. obowiązują kolejne zmiany i nowości w poszczególnych załącznikach do rozporządzenia o klasyfikacji budżetowej – nr 2, 3, 4 i 7. Najnowsza nowelizacja tego rozporządzenia z 26 lipca 2021 r. obejmuje zmiany w rozdziałach. W związku z wdrożeniem Systemu Monitorowania Usług Publicznych (SMUP) wprowadzono m.in. podział na tzw. rozdziały podmiotowe (katalog otwarty) i rozdziały usługowe (katalog zamknięty). Oznacza to, że trzeba będzie precyzyjnie ustalać dochody i wydatki bezpośrednio związane ze świadczeniem usług publicznych.
UWAGA! Z powodu licznych wątpliwości, jakie pojawiły się w praktyce, Ministerstwo Finansów przygotowało komentarz na potrzeby realizacji projektu SMUP w kontekście zmian w klasyfikacji budżetowej. Wyjaśniono m.in.:
• Co oznacza pojęcie „wydatki związane z utrzymaniem stanowisk pracy”?
• Czy w rozdziale podmiotowym – oprócz wydatków bieżących –należy umieszczać także wydatki majątkowe związane ze stanowiskami pracy?
• Dlaczego wydatki płacowe i inne związane z utrzymaniem stanowisk pracy nie powinny być ewidencjonowane w rozdziałach usługowych?
• Co zrobić, jeśli brak jest obecnie rozdziałów podmiotowych dla typowych jednostek (np. dla zarządu dróg, powiatowego inspektoratu nadzoru budowlanego)?
Zmiany dotyczą także paragrafów dochodowych i wydatkowych.
W szczególności, dodano nowe paragrafy w zakresie środków otrzymanych na zwalczanie COVID-19 – są to paragrafy 218, 609 i 610.
Ponadto wprowadzono dwa nowe paragrafy wydatkowe dla oświaty, a konkretnie dotyczące wynagrodzeń nauczycieli: 479 „Wynagrodzenia osobowe nauczycieli” i 480 „Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli”. Paragrafy te zostały wyodrębnione z paragrafów 401 i 404. Zmiany te dotyczą wynagrodzeń wszystkich nauczycieli. Nie ma tu znaczenia status organu prowadzącego. Oznacza to, że wynagrodzenia i trzynastkę nauczycieli oraz pracowników obsługi trzeba będzie, począwszy od 2022 r., zaplanować i ujmować oddzielnie.
Generalnie zmiany wchodzą w życie 1 stycznia 2022 r i po raz pierwszy trzeba będzie je zastosować do opracowania projektu ustawy budżetowej oraz projektów uchwał budżetowych na rok 2022. Część lipcowych zmian weszła jednak w życie z mocą wsteczną od 1 stycznia 2021 r. i od 1 lipca 2021 r. W terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia zmieniającego (a więc do 30 października 2021 r.) jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek dostosowania uchwały budżetowej na rok 2021 do tych zmian. Po dostosowaniu uchwał budżetowych nowe podziałki klasyfikacji budżetowej trzeba wprowadzić w ewidencji księgowej jednostki (plan, wykonanie) i przeksięgować do nich kwoty ujęte w podziałkach stosowanych do czasu zmiany.
Od 1 stycznia 2022 r. obowiązują kolejne zmiany i nowości w poszczególnych załącznikach do rozporządzenia o klasyfikacji budżetowej – nr 2, 3, 4 i 7. Najnowsza nowelizacja tego rozporządzenia z 26 lipca 2021 r. obejmuje zmiany w rozdziałach. W związku z wdrożeniem Systemu Monitorowania Usług Publicznych (SMUP) wprowadzono m.in. podział na tzw. rozdziały podmiotowe (katalog otwarty) i rozdziały usługowe (katalog zamknięty). Oznacza to, że trzeba będzie precyzyjnie ustalać dochody i wydatki bezpośrednio związane ze świadczeniem usług publicznych.
UWAGA! Z powodu licznych wątpliwości, jakie pojawiły się w praktyce, Ministerstwo Finansów przygotowało komentarz na potrzeby realizacji projektu SMUP w kontekście zmian w klasyfikacji budżetowej. Wyjaśniono m.in.:
• Co oznacza pojęcie „wydatki związane z utrzymaniem stanowisk pracy”?
• Czy w rozdziale podmiotowym – oprócz wydatków bieżących –należy umieszczać także wydatki majątkowe związane ze stanowiskami pracy?
• Dlaczego wydatki płacowe i inne związane z utrzymaniem stanowisk pracy nie powinny być ewidencjonowane w rozdziałach usługowych?
• Co zrobić, jeśli brak jest obecnie rozdziałów podmiotowych dla typowych jednostek (np. dla zarządu dróg, powiatowego inspektoratu nadzoru budowlanego)?
Zmiany dotyczą także paragrafów dochodowych i wydatkowych.
W szczególności, dodano nowe paragrafy w zakresie środków otrzymanych na zwalczanie COVID-19 – są to paragrafy 218, 609 i 610.
Ponadto wprowadzono dwa nowe paragrafy wydatkowe dla oświaty, a konkretnie dotyczące wynagrodzeń nauczycieli: 479 „Wynagrodzenia osobowe nauczycieli” i 480 „Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli”. Paragrafy te zostały wyodrębnione z paragrafów 401 i 404. Zmiany te dotyczą wynagrodzeń wszystkich nauczycieli. Nie ma tu znaczenia status organu prowadzącego. Oznacza to, że wynagrodzenia i trzynastkę nauczycieli oraz pracowników obsługi trzeba będzie, począwszy od 2022 r., zaplanować i ujmować oddzielnie.
Generalnie zmiany wchodzą w życie 1 stycznia 2022 r i po raz pierwszy trzeba będzie je zastosować do opracowania projektu ustawy budżetowej oraz projektów uchwał budżetowych na rok 2022. Część lipcowych zmian weszła jednak w życie z mocą wsteczną od 1 stycznia 2021 r. i od 1 lipca 2021 r. W terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia zmieniającego (a więc do 30 października 2021 r.) jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek dostosowania uchwały budżetowej na rok 2021 do tych zmian. Po dostosowaniu uchwał budżetowych nowe podziałki klasyfikacji budżetowej trzeba wprowadzić w ewidencji księgowej jednostki (plan, wykonanie) i przeksięgować do nich kwoty ujęte w podziałkach stosowanych do czasu zmiany.
Szczegóły
Rok wydania
2021
Oprawa
Kartonowa Foliowana
Ilość stron
532
Format
16.5x23.5cm
Języki
polski
ISBN
9788382680201
Język oryginału
polski
Rodzaj
Książka
Stan
Nowy
EAN
9788382680201
Dodałeś produkt do koszyka
Klasyfikacja Budżetowa 2022
129,64 zł
Recenzje