38.08
Socjologia
Impuls
Kultura Socjalizacja Tożsamość
Wydawnictwo:
Impuls
Oprawa: Miękka
Opis
Książka zatytułowana Kultura -tożsamość-socjalizacja jest zbiorem tekstów, które dotyczą problematyki kultury i jej wpływu na kształtowanie tożsamości każdego z nas we współczesnym świecie. Zagadnienia omówione w poniższych tekstach zostały poddane interpretacji o charakterze interdyscyplinarnym, są tu odwołania zarówno do koncepcji psychologicznych, socjologicznych jak i filozoficznych, jako że i sama kultura tworzy wciąż nowe konteksty i jest przedmiotem analiz wielu dyscyplin humanistycznych.
O zależnościach między językiem mediów, przekazem telewizyjnym i reklamowym, a społecznymi konstrukcjami wiedzy, wykluczaniem społecznym i podziałem władzy jako wtórnym efektem oddziaływania propagandy i ideologizacji świadomości traktują teksty zawarte w pierwszej części niniejszego opracowania, która zatytułowana została Wybrane konteksty kultury popularnej. Internet i przekaz medialny a ksztaltowanie tożsamości.
Tam też znajdą Czytelnicy nieco informacji na temat zależności między oddziaływaniem Internetu czy szerzej cyberprzestrzeni i alternatywnych form życia społecznego (przykładami mogą być tu metaversy: Second Life, czy Lively a także rodzimy portal Nasza Klasa) a konstruowaniem samego siebie w realnym życiu. Część druga, zatytułowana Współczesne pokolenia młodzieży w Polsce. Tożsamość, wartości i ideologie konsumpcji przedstawia problematykę kształtowania tożsamości młodzieży wobec wartości, z jednoczesnym pytaniem o możliwość budowania płaszczyzn identyfikacji aksjologicznych w oparciu o teksty utworów muzycznych, filmy czy czytane książki. Autorzy nawiązują do twórczości współczesnej młodym ludziom w Polsce: muzyki hip hopowej, powieści młodych, rozpoczynających karierę literacką pisarzy m.in. Jakuba Żulczyka, Łukasza Orbitowskiego czy Doroty Masłowskiej, ale odwołują się także do współczesnego kina zarówno rodzimego jak i europejskiego i amerykańskiego ( m.in. filmy Magdaleny Piekorz, Dariusza Gajewskiego, Agnieszki Trzos, a obok nich klasyków kina: Quentina Tarantino, Ridleya Scotta, Davida Cronenberga czy braci Wachowskich)
W trzeciej części, nieco odmiennej pod względem struktury od pozostałych, poszczególne teksty stanowią swoją kontynuację i rozwinięcie, zarazem odnosząc się do wspólnej problematyki skonstruowanej wokół rozważań na temat filozofii podmiotu i jego tożsamości wobec rewolucji technologicznej. Jej tytuł -Wirtualny świat. Technologie i zmysły. Filozoficzne konteksty tożsamości sugeruje główne problemy - postawione zostały pytania o istotę człowieczeństwa, granice poznania, a także sposoby i możliwości konstruowania tożsamości w postmedialnym świecie. Oprócz części filozoficznej praca zawiera liczne dygresje i nawiązania do świata popkultury i literatury z gatunku science fiction, a zwłaszcza do twórczości Philipa K.Dicka.
Część czwarta i ostatnia opracowania odnosi się do problemów tożsamości płciowej i jej płaszczyzny kulturowej, którą stanowi społeczny wymiar płci, znany i określany w literaturze przedmiotu jako gender. Zatytułowana ona została: Ciało i reprezentacje płci w kulturze popularnej. Kształtowanie tożsamości w perspektywie gender Najistotniejszą rolę w kształtowaniu tożsamości pełni tutaj jak się wydaje przekaz medialny ze szczególnym uwzględnieniem reklam kosmetyków, programów promujących metamorfozy wyglądu, a także pokazów mody. Podstawę rozważań stanowi analiza tego w jaki sposób społeczny dyskurs ciała i jego (nie)doskonałości wpisują się w kulturowe wzorce i wymagania z uwzględnieniem takich zjawisk jak somatyzacja tożsamości, fashion victims, anoreksja i bulimia. Nawiązano także do problemu traktowania ciała jako narzędzia zarobkowania i omówiono takie zjawiska jak sponsoring, a także niektóre uwarunkowania i formy prostytucji.
O zależnościach między językiem mediów, przekazem telewizyjnym i reklamowym, a społecznymi konstrukcjami wiedzy, wykluczaniem społecznym i podziałem władzy jako wtórnym efektem oddziaływania propagandy i ideologizacji świadomości traktują teksty zawarte w pierwszej części niniejszego opracowania, która zatytułowana została Wybrane konteksty kultury popularnej. Internet i przekaz medialny a ksztaltowanie tożsamości.
Tam też znajdą Czytelnicy nieco informacji na temat zależności między oddziaływaniem Internetu czy szerzej cyberprzestrzeni i alternatywnych form życia społecznego (przykładami mogą być tu metaversy: Second Life, czy Lively a także rodzimy portal Nasza Klasa) a konstruowaniem samego siebie w realnym życiu. Część druga, zatytułowana Współczesne pokolenia młodzieży w Polsce. Tożsamość, wartości i ideologie konsumpcji przedstawia problematykę kształtowania tożsamości młodzieży wobec wartości, z jednoczesnym pytaniem o możliwość budowania płaszczyzn identyfikacji aksjologicznych w oparciu o teksty utworów muzycznych, filmy czy czytane książki. Autorzy nawiązują do twórczości współczesnej młodym ludziom w Polsce: muzyki hip hopowej, powieści młodych, rozpoczynających karierę literacką pisarzy m.in. Jakuba Żulczyka, Łukasza Orbitowskiego czy Doroty Masłowskiej, ale odwołują się także do współczesnego kina zarówno rodzimego jak i europejskiego i amerykańskiego ( m.in. filmy Magdaleny Piekorz, Dariusza Gajewskiego, Agnieszki Trzos, a obok nich klasyków kina: Quentina Tarantino, Ridleya Scotta, Davida Cronenberga czy braci Wachowskich)
W trzeciej części, nieco odmiennej pod względem struktury od pozostałych, poszczególne teksty stanowią swoją kontynuację i rozwinięcie, zarazem odnosząc się do wspólnej problematyki skonstruowanej wokół rozważań na temat filozofii podmiotu i jego tożsamości wobec rewolucji technologicznej. Jej tytuł -Wirtualny świat. Technologie i zmysły. Filozoficzne konteksty tożsamości sugeruje główne problemy - postawione zostały pytania o istotę człowieczeństwa, granice poznania, a także sposoby i możliwości konstruowania tożsamości w postmedialnym świecie. Oprócz części filozoficznej praca zawiera liczne dygresje i nawiązania do świata popkultury i literatury z gatunku science fiction, a zwłaszcza do twórczości Philipa K.Dicka.
Część czwarta i ostatnia opracowania odnosi się do problemów tożsamości płciowej i jej płaszczyzny kulturowej, którą stanowi społeczny wymiar płci, znany i określany w literaturze przedmiotu jako gender. Zatytułowana ona została: Ciało i reprezentacje płci w kulturze popularnej. Kształtowanie tożsamości w perspektywie gender Najistotniejszą rolę w kształtowaniu tożsamości pełni tutaj jak się wydaje przekaz medialny ze szczególnym uwzględnieniem reklam kosmetyków, programów promujących metamorfozy wyglądu, a także pokazów mody. Podstawę rozważań stanowi analiza tego w jaki sposób społeczny dyskurs ciała i jego (nie)doskonałości wpisują się w kulturowe wzorce i wymagania z uwzględnieniem takich zjawisk jak somatyzacja tożsamości, fashion victims, anoreksja i bulimia. Nawiązano także do problemu traktowania ciała jako narzędzia zarobkowania i omówiono takie zjawiska jak sponsoring, a także niektóre uwarunkowania i formy prostytucji.
Szczegóły
Rok wydania
2010
Oprawa
Miękka
Ilość stron
208
Języki
polski
ISBN
9788375872170
Rodzaj
Książka
EAN
9788375872170
Kraj produkcji
PL
Producent
Oficyna Wydawnicza Impuls
Dodałeś produkt do koszyka

Kultura Socjalizacja Tożsamość
38,08 zł
Recenzje