25
Judaika
Universitas
Lekcja (nie)obecności
Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej
25,00 zł
Cena rekomendowana: 38,00 zł
Cena okładkowa/rekomendowana przez wydawcę/producenta.
Produkt chwilowo niedostępny
Powiadom o dostępności
Kup teraz,Zapłać za 30 dni
Opis
Jak uczyć patriotyzmu, który jest ?oparty na odpowiedzialności za wspólnotę, niewykluczający nikogo, krytyczny wobec historii i zachowujący szacunek dla dziedzictwa przodków? (Jerzy Nikitorowicz)? Gdzie we współczesnej edukacji polonistycznej znaleźć miejsce dla dziedzictwa polsko-żydowskiego jako znaczącego elementu polskości? Czy w trudnej sytuacji społeczno-politycznej Europy i świata w XXI wieku odrabiamy lekcję daną nam przez historię w wieku XX?Niniejsza książka to swoista kontynuacja rozpoznań poczynionych przez autorkę w poprzedniej rozprawie, odnosząca się do kulturowej teorii narodu jako bardziej inkluzyjnej niż teoria etniczna. Doświadczenia Agnieszki Kani z realizacji projektów edukacyjnych (także międzynarodowych) i twórcze podejście do osiągnięć dydaktyki zagranicznej (głównie amerykańskiej) zaowocowały szczególnie obficie w tych fragmentach książki, które wprowadzają praktyczną wizję edukacji na wskroś humanistycznej, budującej wizerunek człowieka zdolnego wznieść się ponad identyfikację narodową. Fundamentem takiej edukacji Autorka czyni ? dostępne wszak uczniom i afirmowane przez nich ? przeświadczenie o naturalnej, przyrodzonej nam wszystkim różnorodności, odmienności ludzi. Kluczowe dla tej filozofii edukacji jest rozpoznanie, że kategoria ?inności? dotyczy w pierwszym rzędzie nas samych, a jej świadomość pozwala na otwarcie się na drugiego człowieka i pozbycie się lęku.Witold Bobiński SPIS TREŚCI? WprowadzenieOD TOŻSAMOŚCI ?NARODOWEJ? DO ?KULTUROWEJ?? Tożsamość narodowa a tożsamość kulturowa? Tożsamość wielokulturowa w praktyce? ?Inni? to przede wszystkim my? Polska ? ojczyzna Polaków i Żydów?? Wyzwania wielokulturowości dzisiajDZIEDZICTWA POLSKO-ŻYDOWSKIEGO NA LEKCJI OBECNOŚĆ OBOWIĄZKOWA? Palimpsest?? ?Zło bierze się z gadania? lub? z milczenia. Językowy obraz relacji polsko-żydowskich i jego konsekwencje dla współczesności? Kultura żydowska i relacje z innością w młodszych klasach szkoły podstawowej? W poszukiwaniu inspiracji? Edukacja pozalekcyjnaHOLOKAUST A EDUKACJA NA MIARĘ XXI WIEKU? Jak rzucić wieniec zielony na grób wykopany w powietrzu? O sposobach ?zapisywania Zagłady? i nowej ?bibliotece Shoah?? Jak uczyć o Holokauście?? Ogniska poglądów. Propozycja amerykańska w polskiej wersji? Casus Sprawiedliwych, czyli praca wychowawcza? Na czym polega i jaką ma wartość ?rozmowa w milczeniu?. Opowiadania Idy Fink? Film Biegnij, chłopcze, biegnij, czyli łagodne wprowadzenie w temat? W stronę edukacji globalnejPROBLEMY POLSKIEJ PAMIĘCI ZBIOROWEJ? Co i jak pamiętają Polacy, a o czym pamiętać nie chcą? Na pozornym marginesie. Powojenna wizja historii? Dziedzictwo polsko-żydowskie ? więcej pytań niż odpowiedzi? Współcześni Polacy wobec ?obcych?? Podsumowanie, czyli lekcja (nie) do odrobienia?? AneksKaren Shawn, Ogniska poglądów. O paleniu książek przez nazistów w 1933 roku, przeł. Marianna Szumal, red. i adapt. Agnieszka KaniaMarianna Szumal, ?Ogniska poglądów?. Przygotowanie uczniów szkoły podstawowej do odbioru tekstów na temat Holokaustu. Eksperyment dydaktycznyMałgorzata Kulik, Klaudia Mucha, ?To wszystko jest antysemicką legendą??. Przełamując stereotyp Żyda? Bibliografia i omawiane pozycje literackie (wybór)? Indeks nazwisk
Kraj produkcji: Polska
Producent:
Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS
ul. Sławkowska 17
31-016 Kraków (Polska)
tel: +48 12 423 26 05
email: [email protected]
Szczegóły
Tytuł
Lekcja (nie)obecności
Podtytuł
Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej
Autor
Agnieszka Kania
Wydawnictwo
Wydanie
1
Rok wydania
2017
Oprawa
Miękka ze skrzydełkami
Ilość stron
212
Format
13.6x20.4
Języki
polski
ISBN
9788324231331
Numer tomu
28
Rodzaj
Książka
Stan
Nowy
EAN
9788324231331
Data premiery
2017-10-13
Dodałeś produkt do koszyka
Lekcja (nie)obecności
25,00 zł
Recenzje