39.8
Pedagogika
Impuls
Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych - między wiedzą osobistą a jej formalizacją
Wydawnictwo:
Impuls
Oprawa: Miękka
Opis
Książka jest zaproszeniem do refleksji nad efektami edukacji matematycznej w polskiej szkole. Niedostatek umiejętności matematycznych absolwentów i niechęć do studiowania kierunków technicznych jest obecnie zjawiskiem tyleż powszechnym, co niepokojącym. W tekście podjęto próby wskazania na poziomie edukacji wczesnoszkolnej źródeł przyszłych niepowodzeń matematycznych uczniów. Konstruktywistyczna perspektywa analizowania uczniowskich strategii stosowanych w rozwiązywaniu zadań matematycznych pozwala odczytywać sposoby rozumienia pojęć matematycznych. Szczególnie istotne dla rozpoznania dziecięcych znaczeń matematycznych mają strategie spontanicznie uruchamiane w konfrontacji z problemami matematycznymi. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach nowych poznawczo ujawniają jakość konstruowanych znaczeń osobistych, a w konsekwencji użyteczność wiedzy matematycznej w dalszym etapie kształcenia. Badaniu poddane również zostały spontaniczne strategie kandydatów na nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Ujawniają one niski poziom myślenia matematycznego przyszłych nauczycieli oraz usztywnienie matematycznych znaczeń konstruowanych przez nich w trakcie wieloletniego procesu edukacyjnego.
W świetle zaprezentowanych badań może być pewnym zaskoczeniem, że to, co się dzieje na lekcjach matematyki, nie jest tak instrumentalną przestrzenią, jak zwykliśmy sądzić. Obszar wolności, jaki możemy zaproponować uczniom w poszukiwaniu własnych strategii matematycznych nie oznacza chaosu, wręcz przeciwnie, daje być może jedyną szansę na prawdziwe rozumienie pojęć matematycznych.
W świetle zaprezentowanych badań może być pewnym zaskoczeniem, że to, co się dzieje na lekcjach matematyki, nie jest tak instrumentalną przestrzenią, jak zwykliśmy sądzić. Obszar wolności, jaki możemy zaproponować uczniom w poszukiwaniu własnych strategii matematycznych nie oznacza chaosu, wręcz przeciwnie, daje być może jedyną szansę na prawdziwe rozumienie pojęć matematycznych.
Szczegóły
Tytuł
Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych - między wiedzą osobistą a jej formalizacją
Autor
Kalinowska Alina
Wydawnictwo
Rok wydania
2010
Oprawa
Miękka
Ilość stron
366
Języki
polski
ISBN
9788375871326
Rodzaj
Książka
EAN
9788375871326
Kraj produkcji
PL
Producent
Oficyna Wydawnicza Impuls
Dodałeś produkt do koszyka

Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych - między wiedzą osobistą a jej formalizacją
39,80 zł
Recenzje