38
Socjologia
Wydawnictwo Naukowe UMK
Modele, artefakty, kolektywy
Praktyka badawcza w perspektywie współczesnych studiów nad nauką
Opis
O tym, że nauka polega na rozwiązywaniu problemów, pisało już wielu autorów. Jednak kto rozwiązuje owe problemy Jakie mechanizmy wykorzystuje się w tym celu Odpowiedź na te pytania nie jest wcale oczywista.
Kiedy spojrzymy na standardową wizję nauki, łatwo dostrzeżemy w niej opowieść, w której główne role odgrywają jednostki dokonujące przełomowych odkryć. Jest to historia gigantów, którzy wyznaczają nowe ścieżki rozwoju ludzkości - historia, która jest zarazem heroiczna i sentymentalna. Jednocześnie jest to wizja, która zakłada, że nauka to praca przede wszystkim (jeżeli nie wyłącznie) intelektualna. Problem w tym, że ta wizja w żaden sposób nie przystaje do funkcjonowania współczesnej nauki. Jak zatem to wszystko działa Jaka jest rola jednostki w procesie naukowym Jakie funkcje pełnią czynniki społeczne i materialne Jak rzeczywiście wygląda praktyka rozwiązywania problemów To pytania, od których wychodzi autor pracy "Modele, artefakty, kolektywy".
Książka ta jest oryginalną próbą syntezy współczesnych studiów nad nauką i technologią. Autor rozpoczyna od klasycznych podejść filozoficznych Thomasa Kuhna i Ludwika Flecka, rekonstruuje najważniejsze elementy socjologii wiedzy naukowej, by przejść do współczesnych antropologicznych i kognitywnych analiz praktyk badawczych. Efektem jest nie-heroiczna i nie-sentymentalna wizja nauki, w której kluczowe role odgrywają kolektywny wymiar procesu badawczego oraz interakcje uczonych z elementami ich materialnego środowiska - zarówno skomplikowanymi instrumentami laboratoryjnymi, maszynami obliczeniowymi, jak i prozaicznymi przedmiotami codziennego użytku.
Kiedy spojrzymy na standardową wizję nauki, łatwo dostrzeżemy w niej opowieść, w której główne role odgrywają jednostki dokonujące przełomowych odkryć. Jest to historia gigantów, którzy wyznaczają nowe ścieżki rozwoju ludzkości - historia, która jest zarazem heroiczna i sentymentalna. Jednocześnie jest to wizja, która zakłada, że nauka to praca przede wszystkim (jeżeli nie wyłącznie) intelektualna. Problem w tym, że ta wizja w żaden sposób nie przystaje do funkcjonowania współczesnej nauki. Jak zatem to wszystko działa Jaka jest rola jednostki w procesie naukowym Jakie funkcje pełnią czynniki społeczne i materialne Jak rzeczywiście wygląda praktyka rozwiązywania problemów To pytania, od których wychodzi autor pracy "Modele, artefakty, kolektywy".
Książka ta jest oryginalną próbą syntezy współczesnych studiów nad nauką i technologią. Autor rozpoczyna od klasycznych podejść filozoficznych Thomasa Kuhna i Ludwika Flecka, rekonstruuje najważniejsze elementy socjologii wiedzy naukowej, by przejść do współczesnych antropologicznych i kognitywnych analiz praktyk badawczych. Efektem jest nie-heroiczna i nie-sentymentalna wizja nauki, w której kluczowe role odgrywają kolektywny wymiar procesu badawczego oraz interakcje uczonych z elementami ich materialnego środowiska - zarówno skomplikowanymi instrumentami laboratoryjnymi, maszynami obliczeniowymi, jak i prozaicznymi przedmiotami codziennego użytku.
Szczegóły
Tytuł
Modele, artefakty, kolektywy
Podtytuł
Praktyka badawcza w perspektywie współczesnych studiów nad nauką
Autor
Afeltowicz Łukasz
Wydawnictwo
Seria
Wydanie
1
Rok wydania
2012
Oprawa
Twarda z obwolutą
Ilość stron
511
Format
15.0x21.0cm
Języki
polski
ISBN
9788323128793
Rodzaj
Książka
EAN
9788323128793
Data premiery
2012-09-06
Kraj produkcji
PL
Producent
Wydawnictwo Naukowe UMK
Dodałeś produkt do koszyka

Modele, artefakty, kolektywy
38,00 zł
Recenzje