Mówiące Gazetki. Kwiecień - pomoc dydaktyczna
Opis
Teczka zawiera następujące elementy:
24 kolorowe tablice (fotografie i obrazy),
144 symbole MÓWik z wykorzystaniem kodu kolorów,
6 dodatkowych symboli (pytania lub powiedzenia),
rzepy do podklejenia tablic i symboli
Tablice i symbole pokryte są zmywalnym matowym laminatem zapobiegającym refleksom.
W pomocy tej zostały wykorzystane tablice dydaktyczne oraz symbole MÓWik, zawierające różne części mowy: rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki, co pozwala na tworzenie wypowiedzi jedno, dwu i trójelementowych. Zatem, wykorzystując Mówiące gazetki, nauczyciel, rodzic czy terapeuta mają możliwość modelowania prostych wypowiedzi podopiecznych z zakresu wielu różnych tematów.
Z pomocy tej mogą korzystać nauczyciele, logopedzi i terapeuci na zajęciach rewalidacyjnych, a także edukacyjnych, takich jak: zajęcia rozwijające komunikowanie się, funkcjonowanie osobiste i społeczne oraz na nauczaniu indywidualnym.
Mówiące Gazetki mogą stanowić również elementy dekoracyjne w klasie, gdzie uczniowie utrwalają podstawowe wiadomości z Podstawy programowej 2017 dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Słownictwo (symbole MÓWik) zaproponowane do danego tematu można wykorzystywać do wszystkich tablic w danej grupie tematycznej.
Tytuły poszczególnych tablic podpowiadają tematy zajęć, na przykład związane z aktualną porą roku czy uroczystościami w domu i szkole.
Użytkownik podczas pracy i ćwiczeń z pomocą dydaktyczną Mówiące gazetki rozszerza swoje słownictwo z zakresu dotyczącego najbliższego środowiska rodzinnego, społecznego i przyrodniczego. Pomoc Mówiące gazetki została podzielona na 10 teczek. Każda z nich przeznaczona jest do pracy w danym miesiącu roku szkolnego (od września do czerwca).
Każda tablica (fotografia lub obraz) i symbol MÓWik wyposażony jest w rzep do przyklejenia (na odwrocie). Dzięki temu rozwiązaniu elementy mogą być wielokrotnie umieszczane na klasowej tablicy mobilnej (dwustronna, tekstylna, szara) lub na ławce ucznia.
Nad każdym symbolem MÓWik umieszczony jest podpis. Takie rozwiązanie wspomaga umiejętność globalnego czytania (fotograficzne odczytywanie całych słów bez dzielenia ich na sylaby lub litery).
Równoczesne zestawienie tablicy i symbolu z podpisem pomaga w rozwoju percepcji wzrokowej, ułatwia lepsze spostrzeganie i rozumienie otaczającego świata.
Rozmiar tablic i symboli MÓWik pozwala na wykorzystanie ich również przez osoby z niepełnosprawnością ruchową, poruszających się na wózku inwalidzkim wyposażonym w stolik.
W symbolach MÓWik użyty został kod kolorów.
Znaczenie kolorów:
pomarańczowy osoby i zwierzęta mające imię, np. zwierzęta domowe,
żółty przedmioty i zwierzęta,
zielony czynności,
niebieski przymiotniki, przysłówki,
biały określenia dotyczące czasu,
różowy zwroty konwersacyjne, wyrażenia ekspresyjne, złożone pytania.
W trakcie budowania wypowiedzi zaleca się używania klucza Fitzgerald, czyli sposobu ustawiania symboli na tablicy w sposób, który odzwierciedla szyk wyrazów w prostym zdaniu pojedynczym (podmiot, orzeczenie, dopełnienie), tak, by ułatwić budowanie wypowiedzi.
Recenzje