29
Socjologia
Homini
O Bogu który nawiedza myśl
Opis
Transcendencja ma dla Lévinasa charakter etyczny. W Transcendencji etycznej samo pragnienie i miłość są doskonalsze od spełnienia. Wezwanie Boga - pisze - nie ustanawia stosunku między mną a Nim, który do mnie przemówił; nie ustanawia niczego, co przypominałoby koniunkcję członów koegzystencję lub choćby czysto idealną synchronię. Nieskończoność nie może znaczyć dla myślenia, które zmierza do kresu; ku-Bogu nie jest szukaniem celu. [] Alternatywa bytu i nicości nie jest ostateczna. Ku-Bogu nie jest procesem bycia: wezwanie odsyła mnie do drugiego człowieka, który nadaje temu wezwaniu sens, do bliźniego, o którego winienem się lękać.W ten sposób, w Transcendencji etycznej, pojęcie Boga nabiera dla Lévinasa sensu. Bóg nawiedza myśl. Wypowiedzenie słowa Bóg nie oznacza jednak Jego ukazania się. Nieskończony wchodzi w język, nie ukazując się jednak. () Lévinasowska filozofia Boga nie odpowiada na pytanie: Kim jest Bóg Bóg jest absolutnie Transcendentny. Świadectwo etyczne jest objawieniem, które nie jest poznaniem pisze Lévinas. Pyta raczej, jakie są warunki możliwości, dzięki którym pojęcie Boga po Auschwitz ma jeszcze sens. Istotną i ważną kwestią jest przypomnienie przez Lévinasa obecności Boga w twarzy innego i etyczny sposób jego poznania.(Ze wstępu Tadeusza Gadacza)
Szczegóły
Tytuł
O Bogu który nawiedza myśl
Autor
Emmanuel Levinas
Wydawnictwo
Seria
BIBLIOTEKA FILOZOFII RELIGII
Temat
Wydanie
2
Rok wydania
2008
Oprawa
Miękka
Ilość stron
308
Format
14.5x20.5cm
Języki
polski
ISBN
9788361568360
Język oryginału
francuski
Tłumacze
Gadacz Tadeusz
Tytuł oryginału
De dieu qui vient a lidee
Rodzaj
Książka
EAN
9788361568360
Data premiery
2009-03-13
Dodałeś produkt do koszyka

O Bogu który nawiedza myśl
29,00 zł
Recenzje