Przygoda z klasą. Klasa 3 semestr 2. Matematyka podręcznik
Opis
Zawiera 68 stron, bogato i dowcipnie ilustrowanych. W semestrze tym autorzy odchodzą od integracji budowanej wokół poszczególnych zagadnień, tak jak to było w klasach 1-2 i w pierwszym semestrze klasy trzeciej. Rozdzielono trzy podstawowe dziedziny edukacji – przyrodę i środowisko społeczne, humanistykę (skupioną wokół języka polskiego) oraz matematykę. Koncentrują się one na rozwijaniu takich samych metaumiejętności na podstawie charakterystycznego dla każdej z tych dziedzin materiału nauczania. Takie podejście ułatwi elastyczne przejście od nauczania zintegrowanego do przedmiotowego.
W materiale nauczania wyodrębniono 5 bloków, które integrują te trzy dziedziny edukacji. Każdy z bloków składa się z kilku modułów poświęconych jednemu wątkowi tematycznemu, który jest wspólny dla wszystkich dziedzin.
Zagadnienia bloku I. MATERIA I MATERIAŁY koncentrują się wokół „materii matematycznej”, jaką są liczby dla arytmetyki i figury geometryczne dla geometrii. Dzieci utrwalają różnice w pojęciach „cyfra” i „liczba”, uczą się posługiwania systemem dziesiątkowym w zakresie 1000, budują pojęcie wielokąta i kąta, uczą się algorytmu pisemnego dodawania trzech składników.
W bloku II. PRZEKSZTAŁCENIA, PRZETWARZANIE I PROCESY uczniowie rozwijają umiejętność wykonywania działań w odpowiedniej kolejności, rozwijają intuicję równoległości i prostopadłości, ćwiczą algorytm odejmowania pisemnego i odejmowania w pamięci przez dopełnianie. Nauczą się też, jak wykorzystać wnioski z pracy kalkulatora do rachowania w pamięci.
W bloku III. ORGANIZMY ŻYWE I PROCESY ŻYCIOWE dzieci ćwiczą umiejętność ważenia i szacowania wagi, odczytywania przepisów i operowania pieniędzmi, obliczania sposobem pisemnym sumy i różnicy wyrażeń dwumianowanych oraz algorytm mnożenia pisemnego liczb wielocyfrowych przez jednocyfrowe.
Blok IV. SYSTEMY, RELACJE I ZALEŻNOŚCI wprowadza uczniów w sztukę tworzenia wzorów o różnego rodzaju symetriach i prawidłowościach z różnorodnych figur; tu zbudują intuicję pola. Poznają pojęcie ułamka jako części całości oraz pogłębią wiedzę na temat dzielenia z resztą. Poznają algorytm najtrudniejszego z działań pisemnych – dzielenia.
W bloku V. REKONSTRUKCJE I PROJEKCJE dzieci ćwiczą umiejętności analizowania i syntetyzowania. Doskonalą odczytywanie wskazań termometru jako przygotowanie do zrozumienia istoty osi liczbowej. Zaczną również kształtować intuicję obwodu figur.
Z podręcznikiem tym ściśle związany jest zeszyt ćwiczeń z matematyki, do którego stron umieszczono odnośniki na skrajnych marginesach.
Wszystkie publikacje cyklu edukacyjnego PRZYGODA Z KLASĄ zostały przetestowane w kilkudziesięciu szkołach o różnej liczebności uczniów, z różnych regionów i środowisk – miejskich i wiejskich.
Szczegóły

Recenzje