43.2
Biografie, wspomnienia
Wydawnictwo Naukowe UMK
Rafael i jego spadkobiercy
Portret klasyczny w sztuce nowożytnej Europy
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Naukowe UMK
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Opis
Sztuka portretowa powstawała w ciągłym napięciu między koncepcją autonomicznego dzieła sztuki a ideą reprezentacji, tj. zastępstwa. Owe samodzielne dzieło sztuki plastycznej, łączące w sobie portret plastyczny i rysunkowy już u zarania zostało opisane w Historii Naturalnej Pliniusza Starszego {Naturalis Historia, XXXV, 151). Stawiając pytanie o początek malarstwa, Pliniusz przywołuje historie korynckiego garncarza Butadesa. W jego warsztacie powstało dzieło przedstawiające głowę ukochanego córki garncarza. Było ono efektem obwiedzenia konturem zarysu wyznaczonego przez cień. Butades wypalił w piecu tak wyznaczony portret i uczynił go trwałym. W ten sposób zostały zatrzymane i uwiecznione w dziele plastycznym realność i chwila. Ten Butadesowy portret miał za zadanie przypominać, przywoływać w pamięci swój pierwowzór. Podobną rolę przypisuje się dziełom portretowym i dziś, wykonuje sieje, żeby za ich pomocą przywołać w pamięci pierwowzór. Między portretowanym a portretem wytwarza się niezwykła więź, która umożliwia trwanie przeszłości we współczesności, a więc zachowywanie w pamięci - ciągle aktualizowanej - wiedzy o portretowanym.
Szczegóły
Tytuł
Rafael i jego spadkobiercy
Podtytuł
Portret klasyczny w sztuce nowożytnej Europy
Wydawnictwo
Rok wydania
2003
Oprawa
Miękka ze skrzydełkami
Ilość stron
383
Format
16.0x23.0cm
Języki
polski
ISBN
8323116075
Rodzaj
Książka
EAN
9788323116073
Kraj produkcji
PL
Producent
Wydawnictwo Naukowe UMK
Dodałeś produkt do koszyka

Rafael i jego spadkobiercy
43,20 zł
Recenzje