16.24
Lotnictwo i kosmonautyka
ZP
Samoloty pasażerskie PZL 4 27 44 Wicher nr 3
Polskie konstrukcje lotnicze
Wydawnictwo:
ZP
Oprawa: Miękka
16,24 zł
Cena rekomendowana: 18,00 zł
Cena okładkowa/rekomendowana przez wydawcę/producenta.
Produkt chwilowo niedostępny
Powiadom o dostępności
Opis
PZL 4W 1930 r. w PZL w Warszawie rozpoczęto pod kierunkiem inż. Stanisława Praussa opracowywanie szczegółowej dokumentacji konstrukcyjnej samolotu, który otrzymał oznaczenie PZL.4. Jego prototyp, o znakach rejestracyjnych SP-AGY, został oblatany 8 stycznia 1932 r. przez Bolesław Orlińskiego na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Samolot metalowy trójsilnikowy górnopłat ze stałym podwoziem miał układ zbliżony do amerykańskiego samolotu Ford Trimotor.19 czerwcu 1932 r. w I Międzynarodowym Mityngu Lotniczym w Warszawie J. Widawski zajął 3. miejsce na PZL. 4 w wyścigu samolotów pasażerskich.W 1937 r. został skreślony z rejestru i wymontowano zeń silniki. Skasowany płatowiec zdobyli Niemcy we wrześniu 1939 r. PZL 27Pierwszym polskim samolotem z chowanym podwoziem. W celu uzyskania dużej smukłości kadłuba miejsca załogi i pasażerów były w jednym szeregu. Samolot został wykonany w wyniku zamówienia przez Ministerstwo Komunikacji opracowania szybkiego samolotu 2-3 silnikowego z wciąganym podwoziem, zabierającego 5-6 pasażerów.Otrzymał znaki rejestracyjne SP-ANP. Koszt samolotu wyniósł 380 tys. zł. W 1935 r. przeszedł 200-godzinne próby w ITL. W tym samym roku on po raz pierwszy zaprezentowany publicznie, podczas Mityngu Lotniczym (14-15 września 1935 r.) w Warszawie.W 1937 r. PZL. 27 został sprzedany wojsku dla ITL, gdzie był używany do przewozu ładunków, po wymontowaniu foteli. Wkrótce potem został rozbity pod Piasecznem k. Warszawy. PZL 44 WicherW 1935 r. Państwowe Zakłady Lotnicze w Warszawie otrzymały od Ministerstwa Komunikacji zamówienie na nowoczesny metalowy dwusilnikowy samolot pasażerski, z chowanym podwoziem, zabierający 14 pasażerów i przewyższający nieco swymi osiągami samolot Douglas DC-2, wchodzący w tym czasie na linie PLL LOT.W 1936 r. przy współpracy PLL LOT wykonano makietę. Oblot prototypu, zamiast w planowanym terminie 1 września 1937 r., odbył się dopiero 12 marca 1938 r. Samolot oblatał pil. Bolesław Orliński na lotnisku Okęcie w Warszawie. Pierwszy lot trwał dość krótko, gdyż podczas lotu wyleciała przednia szyba w kabinie pilota. kadłuba i wnętrza kabin.W dniu 1 września 1939 r. pilot LOT W. Klisz ewakuował prototyp Wichra do Lwowa. Próba naprawy przeprowadzona w dniach 7-10 września przez inż. M. Suszyckiego i inż. Fabierkiewicza nie powiodła się. Wichra pozostawiono w Skniłowie. Uruchomiony przez lotników radzieckich, został przetransportowany do Moskwy, gdzie przeprowadzono na nim loty porównawcze z innymi samolotami.
Szczegóły
Tytuł
Samoloty pasażerskie PZL 4 27 44 Wicher nr 3
Podtytuł
Polskie konstrukcje lotnicze
Autor
Andrzej Glass
Wydawnictwo
Rok wydania
2013
Oprawa
Miękka
Ilość stron
28
Format
18.0x23.0cm
Języki
polski
ISBN
9788363829506
Rodzaj
Książka
Stan
Nowy
EAN
9788363829506
Dodałeś produkt do koszyka

Samoloty pasażerskie PZL 4 27 44 Wicher nr 3
16,24 zł
Recenzje