Teatrologia na rozdrożach
+ czas dostawy
Zapłać za 30 dni
Opis
Na początku XX wieku, gdy teatrologia zyskiwała autonomię jako dyscyplina uniwersytecka, jej przedmiotem badań uczyniono przedstawienie. Po ponad stu latach nie przestano zadawać pytania: co stanowi istotę teatru? Czy wszystko jest teatrem, a może raczej widowiskiem lub performansem? Ta nieodwracalna skłonność ku otwartości i elastyczności granic ponowoczesnej teatrologii rodzi z oczywistych względów wiele wątpliwości i niepokojów związanych z jej tożsamością, lecz równocześnie sprawia, że znajduje się ona w procesie, niejako in statu nascendi. [] Oddajemy do rąk Czytelników zbiór będący zaledwie sygnałem (jednym z wielu) na rozdrożach teatrologii, przystankiem w bezkresnej podróży, refleksją pielgrzyma, wątpliwością filozofa, świadectwem praktyka. Ta polifoniczna wypowiedź ogniskuje co najmniej kilka obszarów badawczych kluczowych dla współczesnej nauki o widowiskach. Adriana Świątek, magister, doktorantka w Zakładzie Teatru i Dramatu w Instytucie Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Śląskiego, gdzie od 2011 roku realizuje projekt badawczy SLAVDOM! EXPEDITION z obszaru antropologii widowisk skoncentrowany wokół zagadnienia "Obrzęd weselny jako widowisko kulturowe w huculskiej kulturze ludowej". Wykładowca na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie. W 2012 roku otrzymała Wyróżnienie Jego Magnificencji Rektora UŚ za osiągnięcia w działalności kulturalnej. Organizatorka plenerów antropologiczno - teatrologicznych ze studentami Kulturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Gardzienicach oraz na Podlasiu (ich rezultatem: wystawa fotografii 'Rytuał świętej codzienności człowieka gardzienickiego' w Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek oraz premiera spektaklu 'Opowieść z Grzybowszczyzny' na deskach Teatru Korez). Autorka licznych reportaży fotograficznych (m.in. 'W drodze do raju', 'Pielgrzymi', 'Huculski Kraj'). Cykl fotografii 'Pielgrzymi' znalazł się wśród wyróżnionych w SPECIAL SECTION "STORIES&PORTFOLIOS" URBAN 2015 STREET PHOTO CONTEST. Reżyserka filmów krótkometrażowych (m.in. 'Rites de passage' prezentowany na festiwalach w Polsce i w Europie) oraz filmów dokumentalnych. Wybrane publikacje: publikuje w Kwartalniku Kulturalnym "Opcje", Miesięczniku Społeczno-Kulturalnym "Śląsk", czasopiśmie redagowanym przez pracowników, współpracowników i doktorantów związanych z Zakładem Teorii i Historii Kultury Uniwersytetu Śląskiego "Laboratorium Kultury". Piotr Tenczyk, absolwent teatrologii na Uniwersytecie Śląskim, rocznik 1985. Współzałożyciel Stowarzyszenia Teatralnego Dom z Jaśkowic. Współtwórca Otwartego Forum w Jaśkowicach. Aktor, reżyser i literat. Od lat związany z poezją m.in. jako współtwórca zabrzańskiej grupy poetyckiej 'Kubek bez Klamek' czy wieloletniego projektu kulturalnego 'Tajemnicza Grupa Bez Nazwy', działającego na terenie Zabrza i organizującego w tym mieście wiele imprez teatralnych, kabaretowych i muzycznych. Współpracował z Cieszyńskim Studiem Teatralnym. Działa w Orzeszu. Wielbiciel Stachury, Becketta, Tuwima i Hartwig. Zapalony żeglarz i beskidzki turysta. Mąż i ojciec. Wybrane publikacje: Wiersze o ludziach (STDzJ, 2013), Poemat o czasie przeżytym (Zaułek Pomyłka, 2015). Drukowany w takich pismach jak "Śląsk", "Zalew Kultury", "Po-mysł", "Kurier Szczeciński".
Recenzje