41
Książki
Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
Writing on Fragments. Philosophy, Architecture, and the Horizons of Modernity
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
Oprawa: Miękka
Opis
W książce Gabrieli Świtek fragmentaryczność i nieukończenie powiązane są z różnorodnymi zagadnieniami z dziedziny filozofii, literatury, architektury oraz sztuk plastycznych. Problem fragmentu to nie tylko kwestia filozoficznej refleksji czy artystycznej intencji, lecz przede wszystkim problem szczególnej formy reprezentacji, a nawet paradygmatu, wokół którego kształtuje się nowoczesna kultura.
Studium o koncepcji fragmentu zostało zainspirowane terminologicznym chaosem we współczesnej historii sztuki i krytyce artystycznej. Jako paradygmat dzisiejszej krytyki kultury pojęcie fragmentu wywodzi się z romantyzmu i romantycznych gestów nieukończenia.
Romantyczne koncepcje fragmentu w ujęciu Friedricha Schlegla i Novalisa wskazują na krytyczny moment przejścia od kosmologicznego do epistemologicznego modelu kultury, w którym całość pojmowana jest jako zespół autonomicznych elementów lub jakości. Ukształtowanie się nowoczesnych dyscyplin - takich jak studia antykwaryczne, archeologia, historia sztuki, które zyskały swoje odpowiedniki w koncepcjach encyklopedii i muzeum - związane jest ze znaczeniem fragmentu jako pozostałości, dzięki której możliwe jest stworzenie wiarygodnego obrazu przeszłości. Pytanie o fragment zawsze wynika z pytania o całość. Interpretacja pewnych aspektów koncepcji ogrodu końca XVIII wieku koncentruje się na fabriques jako fragmentach malowniczego przedstawienia, starannie wystudiowanego obrazu rzeczywistości. Fragment definiowany jako projekt przyszłości, system w miniaturze, zostaje ujawniony w dążeniach dziewiętnastowiecznego historyzmu do stworzenia stylu przyszłości.
Studium o koncepcji fragmentu zostało zainspirowane terminologicznym chaosem we współczesnej historii sztuki i krytyce artystycznej. Jako paradygmat dzisiejszej krytyki kultury pojęcie fragmentu wywodzi się z romantyzmu i romantycznych gestów nieukończenia.
Romantyczne koncepcje fragmentu w ujęciu Friedricha Schlegla i Novalisa wskazują na krytyczny moment przejścia od kosmologicznego do epistemologicznego modelu kultury, w którym całość pojmowana jest jako zespół autonomicznych elementów lub jakości. Ukształtowanie się nowoczesnych dyscyplin - takich jak studia antykwaryczne, archeologia, historia sztuki, które zyskały swoje odpowiedniki w koncepcjach encyklopedii i muzeum - związane jest ze znaczeniem fragmentu jako pozostałości, dzięki której możliwe jest stworzenie wiarygodnego obrazu przeszłości. Pytanie o fragment zawsze wynika z pytania o całość. Interpretacja pewnych aspektów koncepcji ogrodu końca XVIII wieku koncentruje się na fabriques jako fragmentach malowniczego przedstawienia, starannie wystudiowanego obrazu rzeczywistości. Fragment definiowany jako projekt przyszłości, system w miniaturze, zostaje ujawniony w dążeniach dziewiętnastowiecznego historyzmu do stworzenia stylu przyszłości.
Szczegóły
Tytuł
Writing on Fragments. Philosophy, Architecture, and the Horizons of Modernity
Autor
Gabriela Świtek
Wydawnictwo
Rok wydania
2009
Oprawa
Miękka
Ilość stron
232
Format
1.7x2.4 cm
ISBN
978-83-235-0466-5
EAN
9788323504665
Data premiery
2009-04-09
Kraj produkcji
PL
Producent
Uniwersytet Warszawski
Dodałeś produkt do koszyka

Writing on Fragments. Philosophy, Architecture, and the Horizons of Modernity
41,00 zł
Recenzje